Direct naar de inhoud

Over de Onderzoeksraad Geschiedenis

De geschiedenis van de Onderzoeksraad gaat terug tot begin 20e eeuw. Al in 1909 werd de Raad voor de Scheepvaart opgericht om onderzoek te doen naar de oorzaak van rampen en ongevallen. In de decennia daarna volgden de Commissie Binnenvaartrampenwet (1931), de Raad voor de Luchtvaart (1937) en de Spoorwegongevallenraad (1956).

Deze commissie en raden oordeelden onafhankelijk, maar in de praktijk werden de onderzoeken vaak gedaan door de inspecties van Verkeer en Waterstaat. Aan het eind van de twintigste eeuw werd de roep om volledig onafhankelijk onderzoek steeds luider. Daarom werd in 1999 de Raad voor Transportveiligheid opgericht.

Begin 21e eeuw ontstond de behoefte om niet alleen onderzoek te doen naar transportveiligheid. De Tweede Kamer wilde meer sectoren onderbrengen bij een permanent onderzoeksinstituut dat bij ieder voorval meteen een onderzoek zou kunnen starten. Een onderzoek gericht op het leren van voorvallen zónder naar de schuldvraag te kijken. De Nederlandse regering kwam na de vuurwerkramp in Enschede (2000) en de cafébrand in Volendam (2001) met een Rijkswet. Daaruit is per februari 2005 de Onderzoeksraad voor Veiligheid voortgekomen.

De Raad kende achtereenvolgens de volgende voorzitters:

  • prof. mr. Pieter van Vollenhoven, februari 2005 tot en met januari 2011
  • mr. Tjibbe Joustra, februari 2011 tot en met april 2019
  • ir. Jeroen Dijsselbloem, van mei 2019 tot en met september 2022
  • mr. Chris van Dam MPM, van mei 2023 tot en met heden
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.