Direct naar de inhoud
  • Home
  • Nieuws
  • Fabrikant Aerospool laat kans liggen om micro light aircraft veiliger te maken

Vliegtuigfabrikant Aerospool stelt het niet verplicht om de cockpitkap, de canopy, te vergrendelen met een veiligheidshaak en een sensor. Daarmee laat de fabrikant een kans liggen om de veiligheid van lichtgewicht vliegtuigen (micro light aircrafts, MLA’s) te vergroten. Dat oordeelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een opvolgingsnotitie naar aanleiding van een eerder gedane aanbeveling. De aanbeveling deed de Onderzoeksraad aan Aerospool na een ongeluk met een MLA waarbij met canopy tijdens een vlucht was opengegaan.

Te veel afhankelijk van keuzes van piloten of vliegclubs

Aerospool zegt alle noodzakelijke stappen te hebben doorlopen; de fabrikant heeft eerder in 2008 en in 2019 met bulletins aandacht gevraagd voor het nemen van veiligheidsmaatregelen.

De Onderzoeksraad vindt dat niet voldoende; zolang de vergrendeling van de canopy niet verplicht is, hangt het wel of niet vergrendelen van de canopy te veel af van de individuele keuzes van piloten of eigenaren. Aerospool zou zelf werk moeten maken van de verplichting en niet wachten tot nationale luchtvaartautoriteiten een dergelijke actie verplicht stellen.

Het voorval in het kort

Op 13 februari 2021 steeg de Aerospool Dynamic WT9, een micro light aircraft (MLA), op vanaf vliegveld Drachten voor een lokale vlucht. De piloot was de enige inzittende. Ter hoogte van Kornhorn verloor het vliegtuig hoogte en stortte neer. Kornhorn is een dorp in de gemeente Westerkwartier in het zuidwesten van de provincie Groningen. Kort na het neerstorten vloog het vliegtuig in brand. De piloot raakte dodelijk gewond. Het vliegtuig werd vernield door de crash en de daaropvolgende brand.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.