Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Tolvlucht op eindnaderingsbeen, Grob G103C TWIN III SL, Vliegveld Midden-Zeeland, 26 augustus 2001

Tolvlucht op eindnaderingsbeen, Grob G103C TWIN III SL, Vliegveld Midden-Zeeland, 26 augustus 2001

Status : Afgerond

De PH-960, een Grob G103C TWIN III SL motorzweefvliegtuig, voerde een lokale lesvlucht uit vanaf vliegveld Midden-Zeeland. Ooggetuigen verklaarden dat de voorste cockpitkap openging op het eindnaderingsbeen voor baan 27. Even later geraakte het motorzweefvliegtuig in een tolvlucht en stortte neer in een bietenveld. De leerling overleed aan zijn verwondingen en de instructeur raakte zwaar gewond. Bij de Grob G103C TWIN III SL zijn de bedieningshendels van de remkleppen en de vergrendeling van de cockpitkap verschillend in positie, vormgeving en kleur. Tijdens het onderzoek kwam naar voren dat er meerdere gevallen bekend zijn, waaronder in het buitenland, waarbij de kap van het vliegtuig tijdens de vlucht openging doordat de verkeerde hendel werd bediend. Ook kwam tijdens het onderzoek naar voren dat dit type vliegtuig, bij een neusstand die gebruikelijk is tijdens de landingsfase, met open kap veilig en normaal te landen is.

Tolvlucht op eindnaderingsbeen, Grob G103C TWIN III SL, Vliegveld Midden-Zeeland, 26 augustus 2001

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.