Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Noodlanding met schade, Cessna A152 Aerobat, D-EFUN, Veelerveen
De Cessna A152 na de noodlanding.  (Bron: Politie, Team Luchtvaarttoezicht)
De Cessna A152 na de noodlanding. (Bron: Politie, Team Luchtvaarttoezicht)

Noodlanding met schade, Cessna A152 Aerobat, D-EFUN, Veelerveen

Status : Afgerond

Norderney Airport naar Borkenberge Airfield in Duitsland. Aan boord waren de piloot en een passagier. De piloot had een totale vliegervaring van ongeveer 219 uur, waarvan 63 uur in het betreffende toesteltype. In de buurt van de Dollard, toen het toestel op een hoogte van 2000 voet vloog met een vermogen van ongeveer 1800 toeren, rook de piloot olie. Deze geur werd sterker. Op een gegeven moment stond de oliedrukmeter niet meer in het groene, maar in het witte gebied, dicht bij de rode lijn (die nul aangeeft). De olietemperatuur bevond zich volgens de instrumenten nog in het groene gebied. Toen verloor de motor vermogen en kon het vliegtuig zijn hoogte niet meer vasthouden. Daarom besloot de piloot een noodlanding te maken in een veld nabij Veelerveen in Nederland. Tijdens de landing brak het neuswiel af, waardoor het vliegtuig over de kop sloeg en ondersteboven bleef liggen. De twee inzittenden bleven ongedeerd.

Op de dag van het ongeval was ‘s ochtends de olie en brandstof bijgevuld op Borkenberge Airfield, waar het toestel was opgestegen. Er waren geen technische mankementen aan de motor, een Lycoming O-235 L2C, bekend. Onderzoek wees uit dat een deel van de zuiger in cilinder nummer 1 was afgebroken. Een deel van de zuigerveer werd in de verbrandingskamer aangetroffen. De motor had 2340 uur gedraaid en de tijd tussen twee onderhoudsbeurten was 2400 uur. Een oorzaak van de defecte zuiger en het daaruit voortvloeiende verlies van olie is niet vastgesteld.

Dit ongeval is terug te vinden in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 4e kwartaal van 2020.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.