Direct naar de inhoud
De locatie van de verloren vleugelklep. (Bron: eigenaar van het vliegtuig)
De locatie van de verloren vleugelklep. (Bron: eigenaar van het vliegtuig)

Deel van vleugelklep verloren, Boeing 747-400

Status : Afgerond

Op 8 juli 2019 maakte de Boeing 747-400F met registratie PH-CKA een ILS-nadering naar baan 05 op Robert Gabriel Mugabe International Airport in Zimbabwe om te gaan landen. Bij het in de juiste positie brengen van de vleugelkleppen, brak een deel van de inboard foreflap van de rechtervleugel af en viel naar beneden. Als gevolg van het afbreken van het flapdeel maakte het toestel een rolbeweging naar rechts. De piloten konden het toestel onder controle houden. De nadering werd doorgezet en de piloten hebben het vliegtuig vervolgens veilig geland. De afgebroken foreflap kwam terecht in een woonwijk op vijf nautische mijlen van het vliegveld, dicht bij het naderingspad en is later geborgen. Niemand raakte gewond.

Vermoeidheidsscheur in foreflap

Uit het onderzoek is gebleken dat de inboard foreflap van de rechtervleugel defect was en gedeeltelijk is afgebroken door een vermoeidheidsscheur in de outboard fitting lug van de foreflap. De vermoeidheidsscheur werd veroorzaakt door putcorrosie. Deze putcorrosie is ontstaan als gevolg van vocht dat zich gedurende lange tijd heeft opgehoopt tussen de binnenkant van de fitting lug van de foreflap en de buitenkant van het lager van de fitting lug. De oorzaak van het defect aan de outboard fitting van de inboard foreflap van de PH-CKA is vergelijkbaar met die van andere onderzochte voorvallen uit het verleden waarbij de inboard foreflap van toestellen uit de Boeing 747-serie is afgebroken.

Boeing Alert Service Bulletin 

Op 15 november 2019 heeft Boeing Alert Service Bulletin 747-57A2367 gepubliceerd om de betrouwbaarheid en veilige werking van de inboard foreflap en bijbehorende onderdelen van het inboard trailing edge flap-systeem verder te verbeteren. Dit alert service bulletin schrijft voor dat de outboard fitting lug van de inboard foreflap dient te worden vervangen met een interval dat ruim vóór het verwachte moment van falen ligt. Op 30 maart 2021 heeft de Federal Aviation Authority door middel van Airworthiness Directive 2021-02-15 de onderhoudsvereisten uit Alert Service Bulletin 747-57A2367 verplicht gesteld. Deze maatregel, zoals voorgeschreven in de Airworthiness Directive, is na een lange periode met diverse onderhoudsmaatregelen ingevoerd om het inboard
trailing edge flap-systeem van de Boeing 747 te verbeteren.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid maakt uit de vereisten van het Alert Service Bulletin en de verplichte naleving hiervan, zoals voorgeschreven in de Airworthiness Directive, op dat deze afdoende zijn om defecten aan de outboard fitting lug van de inboard foreflap in de toekomst te voorkomen. Om die reden doet de Onderzoeksraad voor Veiligheid geen aanbevelingen.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.