Direct naar de inhoud
Amadeus Aquamarijn  Bron Onderzoeksraad
Amadeus Aquamarijn Bron Onderzoeksraad

Aanvaring in verkeersscheidingsstelsel Noordzee

Status : Afgerond

De Nederlandse kruiplijncoaster Amadeus Aquamarijn is op 23 december 2021 omstreeks 03.30 uur boven de Waddeneilanden (Noordzee), ter hoogte van Texel, van achteren aangevaren door de Belgische visserskotter Z60 Blue Angel. De Z60 Blue Angel raakte de Amadeus Aquamarijn binnen een paar minuten meerdere keren. Door een groot gat in de romp ter hoogte van de waterlijn stroomde zeewater de Amadeus Aquamarijn binnen.

De Amadeus Aquamarijn raakte door de aanvaring zwaar beschadigd. De schade aan boord van de Z60 Blue Angel was gering. Na de aanvaring was op geen van beide schepen sprake van lichamelijk letsel.

Besteed in trainingen aandacht aan niet-standaard risicovolle situaties

Oorzaak van de aanvaring tussen de Z60 Blue Angel en de Amadeus Aquamarijn was, dat de stuurman van de Z60 Blue Angel de Amadeus Aquamarijn niet heeft gezien en daarom niet is uitgeweken. Het zicht op de Amadeus Aquamarijn kan zijn verminderd door een combinatie van verstoord nachtzicht, de diepe ligging van de Amadeus Aquamarijn en omdat zowel de trim als de masten van de Z60 Blue Angel het zicht in de voorwaartse kijkrichting gedeeltelijk hebben ontnomen. Ook vermoeidheidseffecten van de stuurman kunnen een rol hebben gespeeld.

Het is aannemelijk dat de Amadeus Aquamarijn tijdens de dienst van de stuurman op systemen (radar, AIS-overlay op de kaartplotter) zichtbaar was. Ook hier lijken vermoeidheid in combinatie met het uit staan van het CPA-alarm de reden dat de stuurman de Amadeus Aquamarijn niet heeft gezien. De stuurman van de Amadeus Aquamarijn heeft de Z60 Blue Angel op basis van zijn waarneming gewaarschuwd. Hij heeft niet meer gecontroleerd of de Z60 Blue Angel zijn koers heeft aangepast.

Verschillende factoren hebben geleid tot de aanvaring. De Onderzoeksraad voor Veiligheid roept scheepseigenaren en maritieme opleidingsinstituten op aandacht te besteden aan verminderde alertheid door vermoeidheid. Ook is het van belang dat de bemanning van vissersschepen, navigatie- en waarschuwingsapparatuur, na het vissen, weer inschakelt. Tijdens het vissen gaat het CPA-alarm veelvuldig af. Omdat dit als storend wordt ervaren, zet de bemanning dit alarm tijdens het vissen uit. Daarnaast moet de scheepvaartbranche, bijvoorbeeld via een simulator, meer aandacht geven aan het oefenen met niet-standaard situaties.

Gerelateerd nieuws

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.