Direct naar de inhoud
  • Home
  • Nieuws
  • Onderzoek door de Onderzoeksraad voor Veiligheid

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft op 23 juli 2014 de leiding over het internationale onderzoek naar de toedracht van het neerstorten van vlucht MH17 overgenomen. Dit is gebeurd op verzoek van Oekraïne en in overleg met ICAO. Annex 13 van het ICAO-verdrag biedt het land waar het vliegtuigongeval zich heeft voorgedaan de mogelijkheid om op basis van onderlinge overeenstemming het onderzoek te delegeren aan een ander betrokken land. Hierover zijn afspraken gemaakt in een Memorandum of Understanding tussen beide landen en in een overeenkomst tussen het Oekraïense National Bureau of Air Accidents Investigation en de Onderzoeksraad voor Veiligheid. In Nederland is de Onderzoeksraad voor Veiligheid de aangewezen onafhankelijke organisatie die onderzoek doet naar voorvallen in de luchtvaart.

De Onderzoeksraad geeft sinds 23 juli leiding aan een internationaal team van luchtvaartonderzoekers waarin deskundigen van Maleisië, Oekraïne, de Russische Federatie, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Australië en Nederland zijn vertegenwoordigd. De Onderzoeksraad handelt daarmee in overeenstemming met Annex 13 van het ICAO-verdrag en met resolutie 2166 van de VN-Veiligheidsraad waarin de noodzaak wordt uitgesproken van een onafhankelijk, internationaal onderzoek naar de toedracht van het neerstorten van vlucht MH17 op basis het ICAO-verdrag.

Op 9 september 2014 heeft de Onderzoeksraad het rapport van eerste bevindingen gepubliceerd. ICAO heeft naar aanleiding van dit rapport volledige steun uitgesproken aan het internationale onderzoeksteam in afwachting van het eindrapport.

* In deze versie van het document voor de website zijn telefoonnummers, faxnummers, e-mail adressen en de naam van de ‘co-ordinator primary investigation/technic’ (pagina 3 en 4) niet zichtbaar.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.