Direct naar de inhoud
  • Home
  • Nieuws
  • Meer aandacht nodig om opstijgen met foutieve startgegevens te voorkomen

In mei 2022 publiceerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid het onderzoek ‘Start met foutieve startgegevens, Boeing 737-800’. De Onderzoeksraad deed aanbevelingen aan KLM en EASA om het opstijgen met foutieve startgegevens tegen te gaan. Op dit moment zijn er geen technische oplossingen om dit probleem volledig te voorkomen. De aanbevelingen waren daarom gericht op het ontwikkelen en implementeren van operationele oplossingen. Specifiek is aan beide partijen aanbevolen om bij wijzigingen die op het laatste moment plaatsvinden het vliegtuig te stoppen, om de bemanning meer tijd te geven om de veranderde startgegevens te controleren en in te voeren.

Uit de reacties van KLM en EASA blijkt dat zij deze aanbevelingen gedeeltelijk hebben opgevolgd.  Daarnaast heeft KLM de aanbeveling om het gebruik van volle stuwkracht bij last-minute wijzigingen te stimuleren niet opgevolgd. De door KLM aangekondigde studie naar de effecten hiervan, is inmiddels stopgezet. Omdat het opstijgen met foutieve startgegevens nog steeds voorkomt en een langdurig en complex probleem is, roept de Onderzoeksraad EASA en KLM op om de aanbevelingen verder op te pakken.   

Kijk voor de volledige reactie van de Onderzoeksraad op de opvolging van de aanbevelingen de onderzoekspagina Start met foutieve startgegevens, Boeing 737-800, met daarop ook de reacties van KLM en EASA.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.