Direct naar de inhoud
  • Home
  • Nieuws
  • Geen aanpassing van cockpit voice recorders in oudere vliegtuigen

Luchtvaartmaatschappijen willen de opnameduur van de cockpit voice recorder (CVR) in oudere vliegtuigen niet uitbreiden. Ze vinden dat de kosten niet opwegen tegen veiligheidsvoordelen. Dit concludeert de Onderzoekraad voor Veiligheid op basis van de reacties die de luchtvaartmaatschappijen gaven op de aanbeveling van de raad om de opnameduur van de CVR uit te breiden van 2 uur naar 25 uur. In nieuwe vliegtuigen is een CVR met een lange opnameduur verplicht. De Onderzoeksraad deed in 2022 de aanbeveling aan Nederlandse luchtvaartmaatschappijen om ook in vliegtuigen met bouwjaar vanaf 2002 de CVR te vervangen of upgraden zodat deze een grotere opslagcapaciteit hebben. Dit stelt opnames van gesprekken in de cockpit langer veilig voor nader (veiligheids)onderzoek.

Aanleiding voor de aanbeveling was een voorval waarbij een Boeing 737-800 op Schiphol vanaf een taxibaan wilde opstijgen. Na een instructie van de luchtverkeersleiding brak de bemanning de start af en vertrok het vliegtuig daarna veilig vanaf de juiste startbaan. Bij aankomst op de bestemming waren de opnames van de CVR tijdens het voorval inmiddels overschreven omdat de CVR een opnamecapaciteit had van twee uur. Dit betekende dat de relevante CVR-opnames niet beschikbaar waren en bemoeilijkte het onderzoek van de Onderzoeksraad.

Het is aan de maatschappijen zelf om de juiste afweging te maken tussen veiligheid en kosten, zo stelt de Raad in de notitie opvolging aanbevelingen. In dit geval prevaleert voor de maatschappijen kennelijk het kostenargument boven het behalen van veiligheidswinst.

 

Lees de volledige notitie Opvolging Aanbevelingen en de reacties van de betrokken partijen op de onderzoekspagina

 

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.