Direct naar de inhoud
  • Home
  • Nieuws
  • Gedeeltelijk verlies van motorvermogen tijdens vlucht

Op 21 januari 2012 werd een rondvlucht met een helikopter (Robinson R44) uitgevoerd vanaf Kruiningen. Tijdens de vlucht ontstond gedeeltelijk verlies van het motorvermogen. Ook trad een storing op in de temperatuurincidactie van de cilinderkop (CHT) en klonk het waarschuwingssignaal voor een laag toerental (RPM) van de rotor.

Ongeveer halverwege de vlucht nam de piloot op verzoek van de passagiers vermogen terug om de snelheid te verlagen vanwege het maken van foto’s. De piloot merkte op dat moment een waarschuwingssignaal op voor laag toerental, en ging ervan uit dat hij de waarschuwing  door het vermogen terug te nemen zelf had veroorzaakt. Daarna werd de vlucht weer normaal voortgezet. Later in de vlucht ging het waarschuwingssignaal opnieuw af. De piloot overwoog een voorzorgslanding maar besloot,  ondermeer gezien de beperkte resterende vliegtijd, door te vliegen naar de beoogde landingslocatie.

Het gedeeltelijk verlies van motorvermogen was het gevolg van een oververhitte motor, die eveneens  de storing van de CHT-indicator veroorzaakte. De oververhitting werd waarschijnlijk veroorzaakt door een lekkende rubber slang van het inlaatspruitstuk die tot een overmatig schraal lucht-brandstofmengsel heeft geleid. Geconcludeerd werd dat het lekken van de slang was veroorzaakt door het langdurig gebruik van autobenzine.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.