Botsing op de grond tijdens gelijktijdige pushbacks, Boeing 737-800, PH-BXH en Airbus A320, OE-IVQ, Amsterdam Airport Schiphol
Om 07.10 uur klaarde de grondverkeersleider de bij gate D25 geparkeerde Airbus A320 om een pushback uit te voeren en op te starten. Direct na de klaring voor de pushback van de A320 kwam de melding dat de B737 gereed stond op het D-platform. De eerste inschatting van de grondverkeersleider was dat de positie van de B737 geen invloed zou hebben op ander verkeer op het D-platform en daarom gaf hij aan de cockpitbemanning van de B737 de opdracht om een standaardpushback uit te voeren.
Meteen nadat de grondverkeersleider de B737 bij gate D48 had geklaard, zag hij dat de A320 die tegenover de B737 stond geparkeerd, met een pushback begon. De grondverkeersleider was ervan overtuigd dat de A320 die op dat moment achterwaarts begon te rijden, een ander toestel was dan de A320 die hij zojuist had geklaard en die onder toezicht van de platformverkeersleiding werd gesleept. Het betrof echter wel het vliegtuig dat hij zojuist voor een pushback had geklaard. Zijn poging om het bericht tot stoppen via de platformverkeersleiding aan de A320 door te geven, was tevergeefs. Er kon niet worden voorkomen dat beide toestellen met elkaar in botsing kwamen. Het horizontaal staartvlak aan de linkerkant van de B737 en de linkervleugel van de A320 kwamen met elkaar in aanraking. Beide vliegtuigen hadden aanzienlijke schade en moesten grondig worden gerepareerd.
De volledige analyse van dit ongeval is te vinden in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 4e kwartaal van 2021.