
Steun staatssecretaris nodig voor verbeteren veiligheid spooronderhoud
De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat moet de uitvoerende partijen op het spoor ondersteunen bij afwegingen tussen publieke waarden als veiligheid, beschikbaarheid en bereidbaarheid. De Onderzoeksraad voor Veiligheid ziet dat de staatssecretaris veiligheid vooral benoemt als randvoorwaarde die niet met andere waarden mag concurreren. Daarmee worden de werkelijke afwegingen op het vlak van veiligheid van mensen die aan het spoor werken overgelaten aan partijen als ProRail en onderhoudsaannemers. Veiligheid kan in de dagelijkse praktijk alleen tot stand komen in samenhang met andere publieke waarden.
Dit blijkt uit de opvolgingsnotitie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Met de notitie beoordeelt de Onderzoeksraad de reacties van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail op de aanbevelingen uit het onderzoeksrapport ‘Spoorwegongeval Voorschoten’ uit mei 2024. De Raad is kritisch over de reactie van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. De Raad is enthousiaster over de reactie van ProRail.
Heldere afweging tussen publieke waarden
Chris van Dam, voorzitter: ‘Veiligheid moet te midden van alle belangen als betaalbaarheid, beschikbaarheid en betrouwbaarheid handen en voeten krijgen, ook als die keuzes de beschikbaarheid beïnvloeden. Wij nodigen de staatssecretaris uit om opnieuw naar de aanbeveling in ons onderzoeksrapport te kijken.’
Wil om veiligheid te verbeteren
De Onderzoeksraad ziet bij ProRail de wil om te kijken hoe de veiligheid verbeterd kan worden voor de mensen die werken aan het spoor. ProRail reageert op de aanbevelingen met een uitgebreid actieplan met doelstellingen, tijdpaden en impactanalyses. De Onderzoeksraad mist wel een aantal concrete maatregelen waar in de aanbevelingen om was gevraagd. De Onderzoeksraad ziet bijvoorbeeld niet terug dat ProRail stopt met risicovolle tijdelijke buitendienststellingen en eilandbuitendienststellingen.
Over het onderzoek ‘Spoorwegongeval Voorschoten’
In de nacht van 4 april 2023 reed bij station Voorschoten een goederentrein een kraan op lorries aan. De kraan kwam in het andere spoor terecht. Daardoor werd deze ook aangereden door een reizigerstrein. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft onderzocht waardoor het ongeval kon gebeuren en hoe de risico’s van het werken aan het spoor en het gelijktijdig rijden van de treinen worden meegenomen.
De volledige reactie van de Onderzoeksraad en van de partijen is te vinden op de onderzoekspagina: ‘Spoorwegongeval Voorschoten’