Direct naar de inhoud
  • Home
  • Nieuws
  • Risico’s Oostbaan blijven aanwezig totdat Schiphol aanpassingen doorvoert

Amsterdam Airport Schiphol heeft nog geen aanpassingen gedaan aan de landingssystemen die moeten garanderen dat widebody-vliegtuigen de minimale drempelhoogte halen wanneer zij landen op de Oostbaan (landingsbaan 22). Wel heeft de luchthaven de huidige risico’s sectorbreed beoordeeld en concrete plannen opgesteld om deze aanpassingen in de toekomst alsnog door te voeren.

De Onderzoeksraad verwacht dat deze maatregelen de vastgestelde risico’s zullen beperken, ook al zijn ze op dit moment nog niet daadwerkelijk geïmplementeerd. Het gebruik van de baan kan echter in de tussentijd nog steeds leiden tot verhoogde operationele risico’s.

Dit stelt de Onderzoeksraad in de opvolgingsnotitie bij het onderzoek ‘Touchdown before threshold, Airbus A330-300, Amsterdam Airport Schiphol’ dat op 18 juli 2024 werd gepubliceerd. In deze opvolgingsnotitie beoordeelt de Onderzoeksraad na ongeveer een jaar de reactie van partijen op de aanbevelingen uit het onderzoeksrapport.

Het voorval in het kort

Op 12 januari 2023 landde de Airbus A330-300 van Delta Air Lines op Amsterdam Airport Schiphol 11 meter voor de baan. Door de te vroege landing op de Oostbaan (landingsbaan 22) kwam het hoofdlandingsgestel ruim voor de baandrempel in aanraking met de grond. Het toestel raakte hierbij enkele lampen van de baanverlichting. Het vliegtuig raakte licht beschadigd en niemand raakte gewond.

Lees de volledige reactie van de Onderzoeksraad op de onderzoekspagina: ‘Touchdown before treshold