Direct naar de inhoud
  • Home
  • Nieuws
  • Eerste wrakstukken vlucht MH17 aangekomen in Nederland

Op het terrein van de basis is voor het onderzoek van de wrakstukken een hangar vrijgemaakt. Hier werken onderzoeksteams onder leiding van de Onderzoeksraad voor Veiligheid aan het onderzoek naar de oorzaak en het verloop van de crash. Tegelijkertijd werken in de hangar onderzoeksteams van de politie onder leiding van het Openbaar Ministerie aan het strafrechtelijk onderzoek. De onderzoeken van de Onderzoeksraad voor Veiligheid en het Openbaar Ministerie worden onafhankelijk van elkaar uitgevoerd. Omdat het voor beide onderzoeken van belang is de wrakstukken te kunnen onderzoeken, zijn hierover afspraken gemaakt.
 
Ongeveer 40 nabestaanden hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om bij de aankomst van de eerste wrakstukken aanwezig te zijn. Op een later moment zullen nabestaanden de mogelijkheid krijgen om (een deel van) de wrakstukken te bekijken wanneer deze volgend jaar (deels) gereconstrueerd zijn. De Onderzoeksraad en het Openbaar Ministerie zullen de nabestaanden informeren zodra duidelijk is wanneer het bekijken van de wrakstukken mogelijk is.

Berging wrakstukken

Zondag 16 november werd op de crashsite van vlucht MH17 in opdracht van de Onderzoeksraad voor Veiligheid gestart met de berging van de wrakstukken. Hieraan ging een lange periode van voorbereiding vooraf. Vanwege de precaire veiligheidssituatie in het rampgebied was kort voor en tijdens de berging niet duidelijk hoe lang de bergingswerkzaamheden zouden kunnen doorgaan. Om die reden heeft de Onderzoeksraad vooraf een lijst opgesteld met wrakstukken die prioriteit zouden krijgen bij de berging. Uiteindelijk zijn in zes dagen tijd in totaal twaalf treinwagons met wrakstukken geborgen. Bij de start van de berging werd gerekend op vier treinwagons. Na de zesde dag is de bergingsmissie gestopt vanwege de onzekere veiligheidssituatie en omdat alle gebieden die bezocht konden worden, waren doorzocht. 
 
De Onderzoeksraad is zowel bij de voorbereiding als bij de uitvoering van de bergingsmissie ondersteund door het ministerie van Defensie. De missie kreeg tijdens de berging telkens hulp van minimaal twintig medewerkers van de SES, de (Oekraïense) State Emergency Service. Er is tijdens de bergingsmissie gezocht op de grote en kleine burn-sites, de velden op de wegen naar Hrabove, op een kippenboerderij bij het plaatsje Hrabove en in de bossen westelijk van de kippenboerderij. Ook is in het dorp Rozsypne gezocht. Vanwege de veiligheidssituatie was het voor de bergingsmissie niet mogelijk om naar Petropavkliva te gaan. Medewerkers van de SES hebben hier wel korte tijd naar wrakstukken gezocht en enkele essentiële wrakstukken geborgen. 

Afspraken

Om de berging van wrakstukken mogelijk te maken, zijn door de Onderzoeksraad voor Veiligheid afspraken gemaakt met het ministerie van Nooddiensten over de overdracht van de wrakstukken en de ondersteuning door de SES. Deze documenten zijn nu openbaar en te vinden op de website van de Onderzoeksraad (www.onderzoeksraad.nl). Het eerste document betreft de berging van de wrakstukken. Het tweede document gaat over de periode na afloop van de berging. Na afloop van de bergingsmissie zijn in het rampgebied namelijk nog resten van het vliegtuig achtergebleven.
 
Het onderzoeksteam maakt gebruik van meerdere informatiebronnen om de oorzaak en het verloop van de crash van vlucht MH17 vast te stellen. Dat zijn onder meer de Cockpit Voice Recorder, de Flight Data Recorder en gegevens van de luchtverkeersleiding. Het onderzoek aan de wrakstukken kan mogelijk nieuwe informatie opleveren, maar zal ook worden gebruikt om informatie uit de andere bronnen te verifiëren.
 
Met de aankomst in Gilze-Rijen zijn twee van de in totaal vier konvooien met wrakstukken op de plaats van bestemming. De twee andere konvooien zijn nog onderweg en worden in de loop van de week in Nederland verwacht.
 

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.