
Wiel ingeklapt tijdens landing, Discus CS, PH-1317, zweefvliegveld Venlo
De piloot was in westelijke richting gestart vanaf zweefvliegveld Venlo. Circa 15 minuten later werd de start- en landingsrichting gewijzigd naar oost, omdat de windrichting was veranderd. Dit is aan alle piloten die waren opgestegen vanaf Venlo medegedeeld per radio. Na bijna een uur te hebben gevlogen ving de piloot van de Discus op 200 meter hoogte het circuit aan. De piloot verklaarde dat hij de downwind call en daarna de checks (wiel, water, welvingskleppen, wind, landingsplek, landingssnelheid) heeft uitgevoerd.
Toen het zweefvliegtuig op het basisbeen vloog en de piloot de remkleppen opende, klonk het wielalarm. De piloot controleerde toen of de hendel voor de bediening van het wiel, die naar voren zou moeten staan, ook daadwerkelijk in die stand stond. Hij keek toen echter niet of de hendel in de ‘lock’ stand stond om het wiel te vergrendelen. Vervolgens is tijdens de uitloop na de landing het wiel ingeklapt. Daarbij is de piloot door de sterke vertraging uit de zitting gekomen en met zijn hoofd tegen de cockpitkap gebotst. De kap is hierdoor over een lengte van circa 50 centimeter gescheurd. De piloot bleef ongedeerd.
Een nadere analyse van dit ongeval is te vinden in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 4e kwartaal van 2019.