Verloren trimgewichten, DG Flugzeugbau GmbH DG-1000S, PH-1380
De DG-1000S, een tweepersoons-zweefvliegtuig met een leerling en een instructeur aan boord, was klaar om zijn vijfde vlucht van de dag te gaan maken. Een lid van de zweefvliegclub had voorafgaand aan de vlucht trimgewichten in de ballastruimte in het verticale staartvlak (kielvlak) van het zweefvliegtuig geplaatst en het deksel van deze ruimte dichtgeplakt met tape. De instructeur was hier niet bij betrokken. Het maximale aantal van zes trimgewichten was aanwezig in het kielvlak. Nadat de leerling de cockpitcheck had uitgevoerd, steeg het zweefvliegtuig op met de lierstartmethode. Het controlelampje voor de ballastruimte op het instrumentenpaneel voorin knipperde snel.
Na ongeveer 30 minuten te hebben gevlogen, zette de instructeur op een hoogte van circa 400 meter een spin in, van waaruit de leerling een herstelmanoeuvre moest uitvoeren. Na de landing werd geconstateerd dat het zweefvliegtuig vijf trimgewichten was verloren. De gewichten waren neergekomen op een pad van een camping en op een geparkeerde auto, die hierdoor beschadigd was geraakt. Het zweefvliegtuig raakte niet beschadigd. De instructeur had tijdens de vlucht geen bijzonderheden met de besturing ondervonden.
De betreffende zweefvliegclub heeft een eigen onderzoek naar het voorval uitgevoerd en de bevindingen met de Onderzoeksraad gedeeld.
Kijk voor meer informatie in deĀ Kwartaalrapportage luchtvaart 4e kwartaal 2022.