Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Verlies van controle tijdens starten motor, CASA 1.131-E Serie 2000, PH-MSV, Lelystad Airport
Het toestel na het ongeval. (Bron: Lelystad Airport)
Het toestel na het ongeval. (Bron: Lelystad Airport)

Verlies van controle tijdens starten motor, CASA 1.131-E Serie 2000, PH-MSV, Lelystad Airport

Status : Afgerond

De piloot voerde vlak voor de vlucht de pre-flight inspectie in de hangar uit. Nadat dit was gedaan, duwde hij het vliegtuig naar buiten. Voordat de piloot de motor startte, plaatste hij de hoofdwielen van het vliegtuig op het platform in een richel. Het vliegtuig is niet voorzien van een handrem en startmotor en moet dus met de hand worden aangeslingerd om te starten. Het vlieghandboek schrijft niet voor dat er dan iemand in de cockpit moet zitten.

Toen de piloot de propeller aanslingerde en de motor aansloeg, liep de motor harder dan stationair. Hierdoor kwam het vliegtuig onbedoeld in beweging. De piloot probeerde het vliegtuig tegen te houden door een vleugeltip vast te houden maar kon dit niet volhouden en struikelde. Nadat hij het vliegtuig losliet, draaide het ongecontroleerd diverse rondjes om vervolgens op de taxibaan op zijn neus tot stilstand te komen. De piloot bleef ongedeerd. Het toestel raakte beschadigd.

Het voorval ontstond doordat er geen blokken voor de wielen waren geplaatst. Daarnaast stond de gashendel (throttle) niet in de stationaire stand, zoals het vlieghandboek voorschrijft.

Dit ongeval is opgenomen in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 3e kwartaal van 2019.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.