Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Verlies van controle tijdens doorstart, Aquila AT01, PH-BAA, Breda International Airport
Bron: Havendienst Breda International Airport
Bron: Havendienst Breda International Airport

Verlies van controle tijdens doorstart, Aquila AT01, PH-BAA, Breda International Airport

Status : Afgerond

Omstreeks 12.45 uur stegen de leerling en instructeur op van baan 24 voor een lesvlucht, waarbij de leerling voor de eerste keer doorstarts (touch-and-go’s) onder zijwindomstandigheden zou gaan beoefenen. Tijdens de briefing, voorafgaand de vlucht, waren ondermeer de weersomstandigheden besproken. Twee seconden na het inzetten van de afronding, op een hoogte van circa 2 meter boven de baan, was de snelheid ongeveer 50 knopen en klonk de overtrekwaarschuwing. De snelheid liep verder terug naar ongeveer 40 knopen en het vliegtuig maakte een sterke rolbeweging naar links. De hoofdwielen van het vliegtuig raakten in een traverserende conditie de baan waarna het neuswiel volgde. Terwijl het neuswiel in veerde, kwamen de hoofdwielen los waarna de neus van het vliegtuig omhoog kwam. De instructeur verklaarde dat hij na het eerste contact van het vliegtuig met de baan de besturing overnam, vol vermogen selecteerde en probeerde het vliegtuig in horizontale vlucht te brengen. Vervolgens rolde het vliegtuig naar rechts, waarbij de rechtervleugel en het neuswiel de grond raakten. Het vliegtuig maakte een grondzwaai en kwam 180 graden gedraaid, rechts van de landingsbaan in het gras tot stilstand. Beide inzittenden bleven ongedeerd. Het vliegtuig raakte zwaar beschadigd.

Het afvangen gebeurde te hoog boven de baan en de kritieke invalshoek werd overschreden. Hierdoor is het vliegtuig overtrokken. Dit heeft geleid tot een stuiterlanding. Bij de vliegschool is het voorval besproken met als doel om het bewustzijn te vergroten bij instructeurs over de vraag wanneer wel of niet in te grijpen.

Kijk voor meer informatie in de Kwartaalrapportage luchtvaart 4e kwartaal 2022.