
Verlies van controle tijdens de landing, Blackshape Prime BS100, PH-4Q1, vliegveld Middenmeer
Op 7 april 2020 kwam het vliegtuig tijdens de landing in een akker naast de baan tot stilstand. De twee inzittenden bleven ongedeerd. Het toestel liep schade op.
De microlight aeroplane (MLA)-versie van de Blackshape Prime is in Nederland toegelaten met een maximum startgewicht van 472,5 kg. Volgens het vlieghandboek bedraagt de overtreksnelheid bij dit gewicht, met de vleugels horizontaal en 30 graden flaps, 35 knopen. In de praktijk blijkt het echter bijna onmogelijk, zelfs met slechts één inzittende, om onder dit maximum startgewicht te blijven, met een verhoogde overtreksnelheid als gevolg. Net als veel andere Nederlandse gebruikers van de Blackshape Prime BS100 hield de piloot daarom structureel hogere naderings- en landingssnelheden aan dan die uit het vlieghandboek. De intentie van de piloot om het toestel voor de afrit van de baan tot stilstand te brengen, heeft er mogelijk toe bijgedragen dat hij de naderingssnelheid toch onder de, ten opzichte van het vlieghandboek verhoogde, overtreksnelheid liet komen. Nederland zal naar verwachting in de eerste helft van 2022 het maximum startgewicht van MLA’s verhogen naar 600 kg en de maximale overtreksnelheid verhogen naar 45 knopen, waarna dit verschil tussen handboek en praktijk niet langer bestaat.
Meer informatie over dit voorval is te vinden in de kwartaalrapportage luchtvaart 3e kwartaal 2021