Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Verlies van controle na opstijgen, DJI M210 v2 onbemand luchtvaartuig, PH-6RM, Den Haag

Verlies van controle na opstijgen, DJI M210 v2 onbemand luchtvaartuig, PH-6RM, Den Haag

Status : Afgerond

Kort na de start, reageerde de unmanned aircraft system (UAS, ook wel drone genoemd) niet op de input van de piloot en vloog deze ongecontroleerd in de richting van de bemanning van de PH-6RM. Enkele seconden later stortte de UAS neer en raakte hierbij een bemanningslid. De UAS raakte aanzienlijk beschadigd. Het bemanningslid raakte licht gewond.

Het is niet met zekerheid vast te stellen dat de hoofdoorzaak van het verlies van controle een zwak, verlies van of onnauwkeurig GNSS-signaal, een foutieve kalibratie van het kompas of een combinatie van deze factoren was. Het onderzoeksmateriaal en de analyse lijken te duiden op een probleem met de kalibratie van het kompas, al kan ook dit niet met zekerheid vastgesteld worden. Vliegen met een onbemand luchtvaartuig in de bebouwde kom, vooral als er hoogbouw is, brengt risico’s met zich mee, zoals verlies van of een zwak satellietsignaal en externe invloeden op de boordsystemen. Deze factoren kunnen invloed hebben op de bestuurbaarheid van het onbemande luchtvaartuig. Bemanningen moeten zich ervan bewust zijn dat deze factoren mogelijk kunnen optreden, zodat tijdig actie kan worden ondernomen als het onbemande luchtvaartuig onverwacht gedrag vertoont. In sommige gevallen kan het beter zijn om uit voorzorg in A-modus (Attitude-mode) te vliegen in een dergelijke omgeving. Vliegen in A-modus stelt de bemanning in staat om mogelijke GNSS-problemen te ondervangen, aangezien er in A-modus voor de plaatsbepaling geen gebruik wordt gemaakt van GNSS-informatie en het magnetisch kompas.

Kijk voor meer informatie in de kwartaalrapportage luchtvaart 3e kwartaal 2022.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.