
Verlies van controle, Hélicoptères Guimbal Cabri G2, Lelystad CTR
Op 18 maart 2022 ondervond een leerlingpiloot tijdens een solo trainingsvlucht in een helikopter, een Hélicoptères Guimbal Cabri G2, vanaf Lelystad Airport een uitdagende situatie. De leerlingpiloot maakte een linkerbocht nadat de luchtverkeersleider een onjuiste instructie had gegeven. Hij verwachtte een andere instructie van de luchtverkeersleider en vroeg of deze de instructie kon herhalen (repeat). Hierop herhaalde de verkeersleider precies dezelfde instructie. Een andere helikopterpiloot, die toevallig vlak achter de helikopter van de leerlingpiloot vloog, kreeg dezelfde instructie. Deze piloot realiseerde zich dat de instructie niet kon kloppen en vroeg om bevestiging van de instructie (confirmation). Hierna corrigeerde de luchtverkeersleider zijn instructie. Doordat de leerlingpiloot vervolgens met lage snelheid een linkerbocht inzette, raakte hij de controle over de helikopter kwijt en kwam deze in een ongecontroleerde daling terecht. Door het juiste handelen van de leerlingpiloot is het toestel veilig geland
Herhaling of bevestiging van instructie?
De piloot van de helikopter ontving de instructie van de luchtverkeersleider om een right downwind voor landingsbaan 05 te vliegen. De piloot verwachtte een left downwind instructie en de piloot vroeg de luchtverkeersleider om zijn instructie te herhalen (repeat). De luchtverkeersleider herhaalde precies dezelfde instructie, waarna de piloot naar links vloog.
Kort hierna kreeg een instructeur in een andere helikopter, die toevallig achter de leerlingpiloot vloog, ook de instructie van de luchtverkeersleider om een right downwind te vliegen. De instructeur realiseerde zich meteen dat deze instructie niet klopte en vroeg de luchtverkeersleider om bevestiging (confirmation) van de instructie. De luchtverkeersleider corrigeerde daarop zijn eerder instructie en gaf aan dat hij een left downwind moest vliegen. De leerlingpiloot uit de eerste helikopter hoorde deze instructie ook en gaf aan het niet meer te begrijpen. Daarna gaf de luchtverkeersleider ook aan hem de instructie om een left downwind te vliegen, waarop de leerlingpiloot een bocht naar links maakte. Omdat de snelheid van de helikopter naar nul was teruggelopen, verloor de leerlingpiloot de controle over deze linkerbocht en kwam de helikopter in een snel dalende rotatie terecht. De leerlingpiloot reageerde adequaat op de rotatie en kreeg de controle terug, waarna de leerlingpiloot veilig landde.
Hoewel beide piloten door hadden dat de instructie van de luchtverkeersleider niet klopte vroeg de leerlingpiloot de luchtverkeersleider de instructie te herhalen. De andere piloot vroeg de luchtverkeersleider om bevestiging. Beide woorden (herhalen en bevestigen) hebben een andere betekenis. De terughoudendheid om bevestiging of verduidelijking kan ervoor zorgen dat onjuiste instructie of aannames over hun betekenis worden geaccepteerd.
Rapport
- Download bestand:Loss of control, Hélicoptères Guimbal Cabri G2 helicopter, Lelystad Airport
- Download bestand:Verlies van controle, Hélicoptères Guimbal Cabri G2 helikopter, Lelystad Airport (Samenvatting)
- Download bestand:Appendix B: Responses received on draft report: ‘Loss of control, Hélicoptères Guimbal Cabri G2 helicopter, Lelystad Airport’