
Verlies van besturing op een gladde rijbaan, Boeing 737-700, Amsterdam Airport Schiphol, 22 december 2003
Op 22 december 2003 was vlucht EZY5112 gepland om een vlucht te maken van Amsterdam Airport Schiphol naar London Gatwick. Het vliegtuig was eerder op de avond op Schiphol geland en zou volgens het schema weer om 21:50 uur vertrekken. Voor het vertrek vanaf Schiphol heeft de bemanning het ATIS bericht beluisterd. In dit bericht was sprake van de waarschuwing "all taxiways and aprons slippery spots". Tijdens het taxiën kreeg de bemanning de opdracht van de verkeersleiding om via rijbaan V(ictor) naar de startbaan 36L te rijden. De gezagvoerder besloot echter om niet via deze rijbaan, maar via de parallelle rijbaan VS (Victor Sierra) te taxiën. Hij nam deze beslissing onder meer omdat het vliegtuig dan minder scherpe bochten hoefde te maken. Tijdens eerdere vluchten die hij naar Schiphol had gemaakt, had hij tijdens het taxiën op deze locatie altijd zelf de rijbaan kunnen kiezen, V of VS. Toen het vliegtuig de bocht naar rijbaan VS had gemaakt, bleek dat het vliegtuig niet meer reageerde op de besturing en naar de linkerzijde van de rijbaan gleed. Daar botste het vliegtuig met de linkervleugel tegen een lichtmast. Rijbaan VS en de daarin gelegen de-icingplaats P6 bleken volledig met ijs bedekt te zijn. Zowel het vliegtuig als de lichtmast werden ernstig beschadigd. Het bleek dat, ondanks dat op de luchthaven de status “gladheid klein” van kracht was en gladheidsbestrijding werd uitgevoerd, rijbaan VS niet behandeld was.




