
Trekstang niet verwijderd, APEX Aircraft DR 400/140 B, PH-SVT, Rotterdam The Hague Airport
Voorafgaande aan de vlucht voerde de leerlingpiloot in de hangaar de pre-flight inspectie uit aan de DR 400, waarna hij het eenmotorige vliegtuig naar buiten trok en het voor een andere hangaar plaatste. De leerling liet de trekstang in het neuswiel zitten, omdat het toestel mogelijk nog verplaatst moest worden. Vervolgens liep de leerling naar binnen en kreeg toestemming om het vliegtuig daar even te laten staan. Na de briefing liepen de instructeur en de leerling naar het toestel, dat ze van achteren naderden, en stapten in. De leerling startte de motor en taxiede vervolgens naar baan 24. Het eerste deel ging over glad asfalt, waarna een deel over betonnen stelconplaten volgde. Tijdens het taxiën over de platen was er een klapperend geluid hoorbaar in de omgeving van het onderstel, dat verdween toen het toestel de taxibaan opreed. Toch wilde de instructeur het neuswiel testen en maakte vervolgens enkele bochten en remde een aantal keren. Beiden zagen toen houtsplinters de lucht in vliegen. De instructeur veronderstelde dat deze van de fairing van het neuswiel afkomstig waren en besloot terug te keren naar de hangaar. Een brandweerman, die op dat moment langs de serviceweg liep, gaf middels handgebaren aan
dat ze de motor moesten uitzetten. De leerling zette de motor uit, waarna hij en de instructeur uitstapten. Ze zagen toen dat de trekstang nog in het neuswiel stak en dat de uiteinden van de drie proppellerbladen beschadigd waren.
Dit incident wordt uitgebreid beschreven in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 4e kwartaal van 2020.