Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Struik geraakt tijdens eindnadering, Schleicher ASK-21, 12 maart 2017

Struik geraakt tijdens eindnadering, Schleicher ASK-21, 12 maart 2017

Status : Afgerond

Het zweefvliegtuig, met aan boord een instructeur en een leerling, steeg om 11.37 uur op voor het maken van een checkvlucht. De instructeur verklaarde dat er gezien degeringe dwarswindcomponent tijdens de lierstart weinig opgestuurd hoefde te worden. De leerling voerde enkeleoefeningen uit in het luchtruim ten noordoosten van het veld. Hierna voegde hij in op circa 200 meter hoogte inhet linkerhandcircuit ter hoogte van de lier en stuurde op het rugwindbeen op in verband met de dwarswind. Tot zover verliep de vlucht zonder bijzonderheden. De leerling draaide vervolgens te vroeg in naar het basisbeen. Op advies van de instructeur opende hij vervolgens de remkleppen om extra hoogte te verliezen.

Een moment later, om 11.41 uur, raakte de linkervleugel op circa 2 meter hoogte een struik parallel aan de
landingsstrook waarop het zweefvliegtuig een luchtzwaai van circa 180 graden links om zijn topas maakte en achterstevoren
op de landingsstrip terecht kwam. Het toestel rolde vervolgens nog circa 15 meter door voordat het tot stilstand kwam. Beide piloten bleven ongedeerd.

Het ongeval kon ontstaan doordat er tijdens de eindnadering te weinig werd opgestuurd door de leerling voor de zijwind waardoor het zweefvliegtuig in aanraking kwam met enige struiken ten noorden van de landingsstrip. De instructeur instrueerde niet om op te sturen en greep niet in. Onvoldoende aandachtsverdeling en het gebrek aan recente zweefvliegervaring, van zowel de instructeur als de leerling, hebben hierbij mogelijk een rol gespeeld.

De veiligheidscommissie van de zweefvliegclub, die eigenaar is van het zweefvliegtuig, heeft een eigen onderzoek naar de oorzaak van het ongeval verricht en de bevindingen hiervan met de Onderzoeksraad gedeeld.

De rapportage treft u aan in de kwartaalrapportage luchtvaart over het tweede kwartaal van 2017.