Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Startklaring op bezette baan, Embraer ERJ 190-100 STD, PH-EXV, Boeing 737- 800, PH-BXI, Amsterdam Airport Schiphol
Baan 18C met de intersecties W1 en W4. Bron: Schiphol Amsterdam Airport Basiskaart, AAS
Baan 18C met de intersecties W1 en W4. Bron: Schiphol Amsterdam Airport Basiskaart, AAS

Startklaring op bezette baan, Embraer ERJ 190-100 STD, PH-EXV, Boeing 737- 800, PH-BXI, Amsterdam Airport Schiphol

Status : Afgerond

Een Embraer ERJ 190-100 STD (hierna: E190) die aan het begin van baan 18C stond kreeg een startklaring, terwijl een Boeing 737-800 (hierna: B737) de klaring had gekregen om via high speed exit W4 op te lijnen voor een intersectiestart op dezelfde baan. Na het horen van de startklaring aan de E190 stopte de bemanning van de B737 voorbij de hold short line en meldde via de radio dat zij zich “op de baan” bevonden. Daarop gaf de baanverkeersleider ook de B737 een startklaring. De bemanning van de E190 begon met de take-off roll toen zij zag dat de B737 vrij was van de baan, maar brak de start af toen zij hoorde dat de B737 ook een startklaring kreeg. Kort daarna genereerde het Runway Incursion Alerting System Schiphol (RIASS) in de verkeerstoren een waarschuwing en trok de baanverkeersleider de klaring aan de E190 in. De E190 passeerde de B737, die stilstond op de grens van de intersectie en de baan, met een snelheid van circa 85 knopen op een afstand van circa 19 meter.

De volledige beschrijving van dit voorval en de conclusie van de Raad vindt u in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 1e kwartaal van 2020.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.