Slootkant geraakt tijdens landing, ASK-21, PH-1382, zweefvliegveld Biddinghuizen
De ASK-21 voerde een instructievlucht uit met aan boord de instructeur en een aspirant-lid. Het was de tweede vlucht van het aspirant-lid. Het was voor de instructeur de negende vlucht van de dag. Hij verklaarde dat de windsnelheid die dag varieerde op verschillende hoogtes. Aan het einde van de dag was de windsnelheid iets afgenomen; toch waren nog snelheidsverschillen merkbaar.
Op het basisbeen van het circuit zag de instructeur dat het zweefvliegtuig iets te hoog vloog, maar hij besloot nog geen remkleppen te gebruiken. Aan het begin van het eindnaderingsbeen (final) opende hij de remkleppen volledig om zo hoogte te verliezen. Halverwege final sloot de instructeur de remkleppen voor ongeveer de helft. De snelheid van het toestel was op dat moment 90 km per uur. Toen hij inschatte dat het toestel te ver voor in het veld zou gaan landen, besloot hij de remkleppen nog verder in te doen en uiteindelijk sloot hij ze volledig. De instructeur verklaarde dat op circa 10 meter hoogte de snelheid terugliep naar 80 km per uur en het zweefvliegtuig doorzakte waarna de onderkant van de romp tussen het neus- en hoofdwiel als eerste de rand van een voor het landingsterrein gelegen sloot raakte. Het zweefvliegtuig kwam circa 75 meter verder tot stilstand en liep aanzienlijke schade op. Beide inzittenden bleven ongedeerd. Zij hadden de klap van het neerkomen van het toestel wel gehoord, maar nauwelijks gevoeld. Later werd een afdruk van het hoofdwiel van het zweefvliegtuig aangetroffen in een onbegroeid stukje land aan de rand van een akker die zich, in de vliegrichting gezien, voor het landingsterrein bevindt en hiervan wordt gescheiden door de sloot. Er was tevens een spoor van enkele meters in de akker zichtbaar.
De instructeur is van mening dat hij de wind verkeerd had ingeschat, waardoor hij te laag voor de baan uitkwam.
De instructeur was in het bezit van een LAPL(S) (Light Aircraft Pilot Licence Sailplane) en een geldige medische verklaring. Hij had een zweefvliegervaring van 1237 uren (5220 starts). Op het betrokken type had hij 185 uur (941 starts) gevlogen.
Dit ongeval is opgenomen in de Kwartaalrapportage Luchtvaart over het 2e kwartaal van 2019.