Direct naar de inhoud
Bron: ELZC
Bron: ELZC

Runway excursion, ASK-13, 17 juli 2015

Status : Afgerond

Het zweefvliegtuig steeg op door middel van de sleepstartmethode. Aan boord bevonden zich de gezagvoerder en een passagier. Het sleepvliegtuig was een Diamond HK36 TTC met als enige inzittende de gezagvoerder.
 
De zweefvlieger verklaarde dat het sleepvliegtuig plotseling snelheid verminderde en hoogte verloor toen de sleepcombinatie op een hoogte van circa 100 meter halverwege de baan boven het zweefvliegveld vloog. De zweefvlieger opende de remkleppen en zette een dalende beweging in, maar er bleef een lus in de sleepkabel. Hij ontkoppelde vervolgens de kabel op een hoogte van circa 70 meter. De zweefvlieger besloot om, ondanks de rugwind en de te korte resterende baan om te kunnen landen, rechtuit te vliegen, de remkleppen volledig te openen, steil te naderen en het zweefvliegtuig zo snel mogelijk aan de grond te krijgen. Toen het toestel de grond raakte, reed het met hoge snelheid over de baan. Het toestel reed vervolgens door het prikkeldraad heen dat aan het eind van de baan staat. De rechtervleugel bleef in het prikkeldraad hangen waardoor het toestel circa 90 graden om zijn topas draaide voordat het tot stilstand kwam. De beide inzittenden bleven ongedeerd. Het zweefvliegtuig raakte zwaar beschadigd.

De rapportage treft u aan in de kwartaalrapportage luchtvaart over het derde kwartaal van 2015.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.