
Pitch-up upsets als gevolg van een vals glijpad bij ILS
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een gevaarlijke reactie van de automatische piloot op het instrumentlandingssysteem (ILS) geconstateerd: vliegtuigen die op de automatische piloot landen, kunnen vanuit het ILS een omgekeerd signaal ontvangen. In plaats van de verwachte daling, richt de neus van het vliegtuig zich onverwacht omhoog waarna het vliegtuig gaat klimmen. Dit kan leiden tot een te grote afname van de snelheid en een mogelijke overtreksituatie waarbij de draagkracht van de vleugels zo ver afneemt dat het vliegtuig uit de lucht dreigt te vallen.
Om stabiel en veilig te landen, wordt voorgeschreven om het glijpad met een hoek van 3 graden te volgen. Het instrumentlandingssysteem geleidt het vliegtuig via deze route naar de landingsbaan. Wanneer het vliegtuig echter hoger dan gebruikelijk komt aanvliegen en van bovenaf het 3-graden glijpad wil onderscheppen, bestaat de kans dat het vliegtuig terecht komt op een zogeheten ‘vals’ glijpad. Deze term wordt in de luchtvaart gebruikt om de niet voorgeschreven 6- en 9-graden glijpaden aan te geven. Bij het kruisen van een vals glijpad, kan het ILS een omgekeerd signaal doorgeven aan het vliegtuig.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid is dit onderzoek gestart op basis van een onderzoek naar een voorval op Eindhoven Airport. Het rapport van dit onderzoek is hier te vinden.
Bekijk hier de animatie op YouTube.
Identificatienummer: LV2013079A
Publicatie
Rapport
- Download bestand:Unexpected autopilot behaviour on ILS approach
- Download bestand:Pitch-up Upsets due to ILS False Glide Slope
- Download bestand:Comments on draft final report
- Download bestand:Pitch-up upsets als gevolg van een vals glijpad bij ILS
- Download bestand:Bijlage - Reacties op conceptrapport
- Download bestand:Erratum rapport Pitch-up upsets als gevolg van een vals glijpad bij ILS
Aanbevelingen
Reacties
- Download bestand:Reaction FATA
- Download bestand:Reaction FAA
- Download bestand:Reaction EASA
- Download bestand:Additional reaction FAA
- Download bestand:Reaction Transport Canada
- Download bestand:Reaction ICAO
- Download bestand:Reaction CAAC
- Download bestand:Reaction ANAC
- Download bestand:Reactie Federal Aviation Administration (Engels)
- Download bestand:Reactie EASA (Engels)
- Download bestand:Reactie Transport Canada (Engels)
- Download bestand:Reactie ICAO (Engels)
- Download bestand:Reactie CAAC (Engels)
- Download bestand:Reactie ANAC (Engels)
- Download bestand:Reactie FATA (Engels)
- Download bestand:Aanvullende reactie Federal Aviation Administration (Engels)

