Panelen verbrand tijdens de landing, Cameron Balloons Ltd. Z-90, PH-IKZ
Door tijdsdruk verliep de voorbereiding van de vaart door een leerling-ballonvaarder en een instructeur slordig en onrustig. Zo besteedde de leerling weinig aandacht voor het veranderende weer. Er werd besloten om te gaan varen met de verwachting dat de zichtomstandigheden bij de landing beter zouden zijn. Na een vaart van circa een uur zocht de leerling vanwege de opkomende thermiek in combinatie met een lage gasvoorraad een plek om te landen. Na het inzetten van de daling maakte de instructeur een opmerking over de landingsplek, waarna de leerling op het laatste moment van landingsplek veranderde. Het snelle rippen zorgde voor een kanteling van de mand. De mand sleepte door het weiland en kwam vervolgens in prikkeldraad en een sloot terecht. Als reactie hierop werd er geprobeerd nog te stijgen door te gaan branden.Door het snelle rippen had de ballon tijdens de daling veel lucht verloren, waardoor de “mond” van de ballon dicht zat en de vlam direct op het stof brandde. Hierdoor vatte enkele panelen en delen van de load tapesvlam. De leerling en de instructeur beleven ongedeerd, de ballon was niet meer luchtwaardig.
Kijk voor meer informatie in de kwartaalrapportage luchtvaart Q4 2023.