Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Oververhitte motor, Aquila A-211, G-GAED, Vliegveld Midden Zeeland
De Aquila na de voorzorgslanding.  (Bron: Breda Aviation)
De Aquila na de voorzorgslanding. (Bron: Breda Aviation)

Oververhitte motor, Aquila A-211, G-GAED, Vliegveld Midden Zeeland

Status : Afgerond

Om 18.30 uur vertrok een Aquila-A211 van Breda International Airport voor een privévlucht. Het was de vierde vlucht van de dag. Aan boord waren de piloot en een passagier. Na circa een half uur vliegen constateerde de piloot ongebruikelijke trillingen in de motor. Na enkele pogingen om het probleem te verhelpen, zette de piloot de gashendel helemaal open. Kort daarna steeg de indicatie van de cilinderkoptemperatuur boven de rode lijn (de bovengrens). Tegelijkertijd steeg ook de olietemperatuur en daalde de oliedruk. De piloot en de passagier roken beiden uitlaatgassen, waarop de piloot de gashendel terugzette op het minimale vermogen dat nodig was voor een horizontale vlucht. Het toestel bevond zich in de buurt van Vliegveld Midden Zeeland en de piloot besloot tot een voorzorgslanding. De piloot meldde een spoedsituatie (pan-pan call) en informeerde de autoriteiten van Vliegveld Midden Zeeland over zijn voornemen om op baan 09 te landen. Na een normale landing verliet de piloot de landingsbaan en zette hij op de taxibaan de motor uit vanwege de hoge temperatuur. Uit een eerste motorinspectie door een technicus bleek dat het koelvloeistofpeil erg laag was. De piloot gaf aan dat hij voorafgaand aan de vlucht het koelvloeistofpeil van de overlooptank had gecontroleerd, zoals voorgeschreven in het Pilot’s Operating Handbook.

Uit de inspectie na het voorval bleek dat het koelvloeistofpeil in de expansietank erg laag was en in de overlooptank juist hoog. In het koelsysteem zijn geen lekkages aangetroffen. Dit wijst erop dat er via de drukdop op de expansietank een grotere hoeveelheid koelvloeistof dan gebruikelijk in de overlooptank terecht is gekomen. Als gevolg van het lage koelvloeistofpeil in het systeem is de motortemperatuur tot boven de normale waarden gestegen.

De volledige analyse van dit incident is te vinden in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 4e kwartaal van 2021.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.