Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Over de kop geslagen tijdens landing, TL Ultralight s.r.o. TL-3000 Sirius, PH-4S1, vliegveld Middenmeer
De Sirius na de landing.  (Bron: Politie, Team luchtvaarttoezicht)
De Sirius na de landing. (Bron: Politie, Team luchtvaarttoezicht)

Over de kop geslagen tijdens landing, TL Ultralight s.r.o. TL-3000 Sirius, PH-4S1, vliegveld Middenmeer

Status : Afgerond

De TL-3000 Sirius, een microlight aeroplane (MLA), was opgestegen vanaf vliegveld Middenmeer voor een lokale vlucht. Aan boord bevonden zich de piloot en een passagier. Na een vlucht van circa 1 uur en 20 minuten voegde de piloot in in het linkerhandcircuit voor (gras) baan 23. De wind kwam uit de richting 220 graden met 20 knopen. Op de radio hoorde hij dat een piloot die voor hem in het circuit vloog, meldde dat het ‘rommelig’ was op final. Hierop trok de piloot zijn riemen en die van zijn passagier extra aan. Op downwind vloog het toestel op 700 voet, de standaardhoogte aldaar, en selecteerde de piloot half flaps, waarna hij op base leg de daling inzette. Op final hield hij een snelheid aan van 60 knopen vanwege de verwachte turbulentie, en selecteerde hij full flaps. De piloot ondervond turbulentie op final. Het vliegtuig raakte met het neuswiel als eerste de grond, waarna het vliegtuig opstuiterde. Bij de tweede stuiter hoorde de piloot een knakkend geluid. Dit geluid deed hem besluiten geen doorstart te maken en de landing door te zetten. Bij het daaropvolgende contact met de grond brak het neuswiel af, waarna het toestel over de kop sloeg en ondersteboven tot stilstand kwam. Beide inzittenden bleven ongedeerd. De neuspoot en propellerbladen braken af. Het vliegtuig liep tevens schade op aan de onderkant van de neus en de rechtervleugelsteun.

De piloot was in het bezit van een geldig RPL(A) met de bevoegdverklaring MLA en een geldig medisch certificaat (klasse 2/LAPL). Hij had een vliegervaring van 131 uren waarvan 67 uren op het betrokken type.

De Onderzoeksraad concludeert dat een onstabiele weersituatie, die de werkbelasting van de piloot verhoogde, en een correctie op een iets te vlakke eindnadering, hebben geleid tot een lager dan normale neusstand bij het afvangen. Dit resulteerde in een stuiterlanding en het vervolgens afbreken van het neuswiel.

De Veiligheidscommissie Middenmeer heeft onderzoek verricht naar het voorval en de resultaten hiervan gedeeld met de Onderzoeksraad. Lessen uit het onderzoek door de commissie zijn om binnen de vliegschool en -club de kennis te bevorderen met betrekking tot onstuimig en instabiel weer tijdens de naderings- en landingsfase en de effecten te bespreken van het selecteren en gebruik van half of full flaps op final en dan met name op vliegveld Middenmeer vanwege de korte final. Voorts adviseert de veiligheidscommissie met de piloten in gesprek te gaan over hoe te handelen na het horen van een onbekend geluid of een vermoeden van schade. De Onderzoeksraad onderschrijft deze lessen en adviezen.

Dit ongeval is terug te vinden in de Kwartaalrapportage Luchtvaart over het 2e kwartaal van 2020.

 

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.