Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Onbedoeld intrekken van hoofdlandingsgestel, Blackshape S.p.A. BS 115, PH-TRZ, Lelystad Airport
Het ingeklapte landingsgestel.  (Bron: Lelystad Airport)
Het ingeklapte landingsgestel. (Bron: Lelystad Airport)

Onbedoeld intrekken van hoofdlandingsgestel, Blackshape S.p.A. BS 115, PH-TRZ, Lelystad Airport

Status : Afgerond

De piloot voerde een acceptatievlucht uit met de Blackshape BS115, een Very Light Aircraft, dat daarna gebruikt zou worden voor vlieglessen. De piloot, die een totale vliegervaring van 7650 uur had, waarvan 8 uur in het betreffende toesteltype, zat op de voorstoel. De persoon achterin had de rol van waarnemer en zou, in overleg met de piloot, tijdens de vlucht bepaalde handelingen uitvoeren. De waarnemer was piloot, maar had geen bevoegdverklaring voor eenmotorige toestellen met een zuigermotor, die verplicht is om als gezagvoerder met de Blackshape te mogen vliegen.

In de achterste cockpit bevindt zich een keuzeschakelaar die kan worden gedraaid met behulp van een sleutel. Er kunnen drie verschillende standen worden geselecteerd: UIT / PASSAGIER / TRAINING. In de UIT-stand zijn de bediening van de vleugelkleppen en het landingsgestel en de weergave van de instrumenten in de achterste cockpit uitgeschakeld. In de PASSAGIER-stand zijn de bediening van de vleugelkleppen en het landingsgestel nog steeds uitgeschakeld, maar zijn het EFIS en de instrumenten in de achterste cockpit wel beschikbaar. Als de keuzeschakelaar in de stand TRAINING staat, zijn alle instrumentweergaven (EFIS, vleugelkleppen, landingsgestel) en bedieningen (vleugelkleppen, landingsgestel) achterin beschikbaar.

Voor het begin van de vlucht was de stand PASSAGIER geselecteerd. Na een rustige vlucht selecteerde de waarnemer de stand TRAINING, toen het toestel in het circuit vloog, en nam hij de besturing van het toestel over. Hij bereidde het toestel voor op de landing en daarna nam de piloot de besturing weer over op het eindnaderingsbeen. Het toestel landde veilig. Bij het verlaten van de landingsbaan selecteerde de waarnemer, in overleg met de piloot, opnieuw de stand PASSAGIER en toen klonk er een waarschuwingssignaal. Daarop zette hij de schakelaar direct terug in de stand TRAINING. Dit kon niet voorkomen dat het hoofdlandingsgestel van de Blackshape inklapte. Beide inzittenden bleven ongedeerd. De aandrijfstangen van het landingsgestel bleken gebroken te zijn en het vliegtuig was onder andere beschadigd aan de scharnieren van de vleugelkleppen en het aandrijfsysteem van het landingsgestel.

Dit incident wordt uitgebreid beschreven in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 4e kwartaal van 2020.