Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Noodlanding na vermogensverlies, Reims Aviation S.A. F150M, PH-TGA, Vreeland
De brandstofmeters enige tijd na de noodlanding.  (Bron: Politie, Team luchtvaarttoezicht)
De brandstofmeters enige tijd na de noodlanding. (Bron: Politie, Team luchtvaarttoezicht)

Noodlanding na vermogensverlies, Reims Aviation S.A. F150M, PH-TGA, Vreeland

Status : Afgerond

Tijdens een lokale vlucht vanaf vliegveld Hilversum constateerde de piloot en enige inzittende, kort voor de geplande landing op vliegveld Hilversum, motorproblemen. Het toestel vloog op circa 1000 voet. Beide brandstofmeters gaven een indicatie van iets minder dan een kwart. De piloot maakte een 180 graden bocht om de omgeving te verkennen naar mogelijkheden voor een eventuele noodlanding. In de tussentijd sloeg de motor af. Twee pogingen om de motor te herstarten mislukten, waarop de piloot besloot een noodlanding uit te voeren in een weiland. Deze verliep zonder problemen. De piloot verklaarde dat beide brandstofmeters na de landing bijna lege tanks aangaven, wat werd bevestigd door een visuele controle. Op een foto van de brandstofmeters, die later werd genomen, is te zien dat de naald van de rechtermeter een maximale uitslag aangeeft. De oorzaak hiervan is niet vastgesteld.

De piloot had een vliegtuig gehuurd voor een vlucht van een uur. Na de vluchtvoorbereiding en de controle van het vliegtuig bleek tijdens het proefdraaien dat de motor niet goed functioneerde, één van de magneten werkte niet. De piloot taxiede terug naar het verhuurbedrijf en kreeg vervolgens de PH-TGA toegewezen, een vliegtuig van het zelfde type. Vervolgens inspecteerde de piloot dit vliegtuig en constateerde dat de beide brandstofmeters aangaven dat beide tanks voor iets minder dan de helft gevuld waren. Halve tanks betekenen voor dit vliegtuig, aldus de piloot, een endurance van circa 2 uur. De visuele inspectie die hij uitvoerde door in de beide tanks te kijken, bevestigde wat de meters aangaven.

De betrouwbaarheid van brandstofmeters in lichte vliegtuigen is beperkt. Daarom is het noodzakelijk om de hoeveelheid brandstof in de tanks voor vertrek visueel zo exact mogelijk vast te stellen met bijvoorbeeld een peilstok en te bepalen of deze voldoende is voor de voorgenomen vlucht. Eenmaal in de cockpit kan gecontroleerd worden of de indicatie van de brandstofmeters overeenkomt met de visuele waarneming.

Dit incident is gepubliceerd in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 2e kwartaal van 2020.