Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Noodlanding na besturingsproblemen, Piper J3C, NC50601, Epse
Het toestel na de noodlanding. (Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid)
Het toestel na de noodlanding. (Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid)

Noodlanding na besturingsproblemen, Piper J3C, NC50601, Epse

Status : Afgerond

Tijdens een lokale vlucht van Airport Teuge schoot op circa 3.000 voet de rolkabelaring los. Het gevolg hiervan was het verlies van de rolroerbesturing. Tijdens het verminderen van snelheid voor een noodlanding in een weiland lukte het de piloot niet meer om koers te houden en raakte de rechtervleugel tijdens de noodlanding een boom. Hierdoor brak de rechtervleugel af. De piloot bleef ongedeerd.

De gebruikte rolroerkabelmoffen hadden niet de juiste afmetingen en waren niet met het voorgeschreven gereedschap aangebracht. Ook bleek uit een test dat de kabelsterkte niet voldeed. De conclusie is dat de (verkeerde) mof foutief is aangebracht, met als gevolg dat er niet genoeg zekering was. Daardoor kon de mof glijden met als gevolg het verlies van de rolroerbesturing.

Kijk voor meer informatie in de kwartaalrapportage luchtvaart 2e kwartaal 2022.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.