Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Niet functioneren rechterremklep, LAK 17 B FES, PH-1620, zweefvliegveld Biddinghuizen
De rechtervleugel bij de fabrikant in Litouwen. (Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid)
De rechtervleugel bij de fabrikant in Litouwen. (Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid)

Niet functioneren rechterremklep, LAK 17 B FES, PH-1620, zweefvliegveld Biddinghuizen

Status : Afgerond

Tijdens de dagelijkse inspectie en de inspectie voorafgaand aan de vlucht (pre-flight check) van het zweefvliegtuig merkte de piloot geen bijzonderheden op. Na het opstijgen maakte hij een overlandvlucht en daarna keerde hij terug naar het vliegveld om te landen. De piloot verklaarde dat hij bij de eindnadering voor landingsbaan 05R aan de hendel voor de bediening van de remkleppen trok, waarna alleen de linkerremklep van het zweefvliegtuig omhoog kwam. De piloot wist de asymmetrische vliegomstandigheden onder controle te houden en besloot ver in het veld te landen, aangezien het vanwege de beperkte werking van de remkleppen niet ging lukken in het doellandingsveld te landen. Bij het neerkomen opende de rechterremklep alsnog, waarna de rechtervleugel omlaag kwam, wat resulteerde in een grondzwaai. Het zweefvliegtuig liep enige schade op. De piloot bleef ongedeerd.

Dit ernstige incident wordt uitgebreid beschreven in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 4e kwartaal van 2020.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.