Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Neergestort, Unmanned aircraft system DJI M210 V1, PH-4PE, Havengebied Rotterdam Waalhaven
De DJI M210 V1 drone. (Bron: Skytools)
De DJI M210 V1 drone. (Bron: Skytools)

Neergestort, Unmanned aircraft system DJI M210 V1, PH-4PE, Havengebied Rotterdam Waalhaven

Status : Afgerond

De DJI Matrice 210 (M210) unmanned aircraft system (UAS, ook wel drone) was ingezet voor een brandweeropdracht in de Waalhaven in Rotterdam. De opdracht behelsde het met behulp van camera’s in beeld brengen van brand aan boord van een schip. Na het uitvoeren van de opdracht, vloog de piloot de UAS terug naar de start- en landingsplaats. Op een afstand van ongeveer 250 meter van de beoogde landingsplaats, zette de piloot de daling van de UAS in. De UAS vloog toen op een hoogte van ongeveer 50 meter. Na een paar seconden stopte plotseling de horizontale vliegbeweging van de UAS en viel de UAS in een tollende beweging naar beneden. De UAS stortte neer in het water en zonk direct.

De M210 is een UAS met vier propellers, elk aangedreven door een eigen motor. Iedere motor wordt aangestuurd door een Electronic Speed Controller (ESC). Een ESC vertaalt de input van de piloot op de Remote Controller (RC)7 naar instructies voor de motoren. Door het aanpassen van de (elektrische) spanning wordt de snelheid waarmee de propellers draaien geregeld.

Mogelijk heeft de vochtige omgeving in combinatie met de aanwezige wind en turbulentie een rol gespeeld bij het falen van de ESC, gezien de lichte (mot)regen op het moment van het voorval. Uit onderzoek van andere  Matrice 200-serie UAS voorvallen blijkt dat aantasting van elektronica, zoals de ESC, door binnengedrongen vocht eerder is voorgekomen.9 De fabrikant stelt dat de betreffende UAS een IP4310  beschermingsgraad heeft. De fabrikant geeft dan ook in de gebruikshandleiding aan dat de UAS uitsluitend in lichte regen mag worden gevlogen (‘do not fly when the amount of rainfall exceeds 10mm/day’). De fabrikant vertaalt de beschermingsgraad echter niet naar operationele weerslimieten. Het handboek van de operator bevatte alleen een algemene verwijzing naar de IP43 beschermingsgraad, maar geen specifieke neerslaglimieten voor operaties met de betreffende UAS.

Lees de volledige analyse in de Kwartaalrapportage Luchtvaart over het 1e kwartaal van 2021.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.