Motorstoring tijdens de start, Boeing McDonnel Douglas DC-10, Amsterdam Airport Schiphol, 7 september 2000
Op 7 september 2000 tijdens de start van Continental Airlines vlucht CO 071, uitgevoerd met een McDonnel Douglas DC-10-30 vanaf Amsterdam Airport Schiphol, deed zich een storing voor van de linkermotor. Als gevolg daarvan werd de start afgebroken bij een snelheid van ongeveer 60 knopen. Onderzoek heeft uitgewezen dat de borging van de statorschoepen in de lagedrukturbine van de betrokken motor door vermoeiingsbelasting was bezweken. Het bezwijken van de borging leidde ertoe dat de kranssegmenten zichzelf door de turbinekast en motorbeplating heen konden snijden. Als gevolg daarvan werden hete onderdelen van de turbine uit de motor geslingerd. Wanneer dergelijke onderdelen de romp of de brandstoftanks binnendringen, kan dit een groot veiligheidsrisico met zich meebrengen. In het onderhavige geval bleef de schade, los van het volledig verloren gaan van de motor zelf, beperkt tot geringe schade aan de ophanging van de motor. Voorafgaand aan het hier besproken voorval deden zich wereldwijd twee overeenkomstige incidenten voor, waarbij motoronderdelen naar buiten werden geslingerd. Daarnaast vond in februari 2001 nog een vergelijkbare motorstoring plaats. Er kon worden vastgesteld dat al deze gevallen zijn veroorzaakt door tekortkomingen in het ontwerp van de borging voor de turbineschoepen.