Meer baanlengte nodig tijdens de start, Boeing 737-800
Tijdens de startaanloop van een Nederlands geregistreerde Boeing 737-800, met aan boord 181 inzittenden, bleek dat de benodigde startbaanlengte groter was dan op basis van de voor de vlucht door de piloten gemaakte berekening was verwacht. De vlucht werd zonder verder genoemde bijzonderheden naar de luchthaven Schiphol voorgezet.
De Portugese onderzoeksinstantie (GPIAA) heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid verzocht de leiding over het onderzoek naar dit voorval op zich te nemen, waarop de Raad begin 2016 bevestigend heeft geantwoord.
Het volledige Engelstalige eindrapport 'Insufficient thrust setting for take-off' analyseert dit en één ander ernstig incident van dezelfde luchtvaartmaatschappij. Er is tevens een uitgebreide Nederlandstalige samenvatting van dit onderzoek beschikbaar.
Aanbevelingen
Documenten
Reacties
Reacties
- Download bestand:Response Dutch Safety Board to follow up to recommendations Insufficient thrust setting takeoff
- Download bestand:Respons Union_wide Relevance to recommendation Insufficientthrustsetting
- Download bestand:Response EASA (1) to recommendations Insufficient thrust setting for takeoff
- Download bestand:Response EASA (2) to recommendations Insufficient thrust setting for takeoff
- Download bestand:Reactie Luchtvaartmaatschappij opvolging aanbevelingen onvoldoende vermogen start