
Landingen op niet beschikbaar gestelde baan, Amsterdam Airport Schiphol
Omdat baan 27 tijdelijk niet beschikbaar was vanwege een incident, besloot de luchtverkeersleiding baan 36C in gebruik te nemen voor landend verkeer. Nadat de luchtverkeersleiding had ontdekt dat baan 36C niet beschikbaar was gesteld (om te gebruiken als landingsbaan) door de luchthaven, liet de baanverkeersleider het op dat moment landende toestel een go-around maken. Vervolgens bleek dat zestien vliegtuigen reeds waren geland op de formeel niet door de luchthaven beschikbaar gestelde baan 36C.
Op 21 april 2019 is het analoge systeem dat Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gebruikte om vluchten af te handelen op basis van gestandaardiseerde informatiedragers vervangen door een systeem dat vluchtgegevens op elektronische wijze presenteert, het Electronic Flight Strips (EFS) systeem. De invoering van het EFS bij LVNL, gevolgd door de koppeling van beide systemen na dit incident, heeft een effectief vangnet gecreëerd. De Onderzoeksraad is van mening dat hiermee de kans op herhaling van incidenten met het beschikbaar stellen en weer teruggeven van banen door LVNL aanzienlijk is verkleind. De Onderzoeksraad tekent hierbij aan dat het systeem van beschikbaar stellen van banen en weer teruggeven door de luchtverkeersleiding aan de luchthaven, als één of meerdere banen tijdelijk niet worden gebruikt, wereldwijd uniek is. Dit draagt bij aan de complexiteit van de afhandeling van het vliegverkeer op Schiphol, waardoor veiligheidsrisico’s ontstaan.
Meer informatie over dit voorval is te vinden in de kwartaalrapportage luchtvaart 3e kwartaal 2021