Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Landing met afgebroken neuslandingspoot, Lancair Legacy 2000, PH-LIS, 28 mei 2017

Landing met afgebroken neuslandingspoot, Lancair Legacy 2000, PH-LIS, 28 mei 2017

Status : Afgerond

De Lancair Legacy, met aan boord de gezagvoerder en een passagier, taxiede naar baan 25 van Breda International Airport toen de gezagvoerder zag dat zijn zonnebril nog op de linkervleugel van het vliegtuig lag. De gezagvoerder taxiede een klein stuk verder naar het holding point van baan 25, waar hij het vliegtuig stopte. Daar zette hij zijn headset af, ontgrendelde hij de kap van het vliegtuig en tilde deze licht op om zijn zonnebril van de vleugel te pakken. De gezagvoerder sloot vervolgens de kapweer. Na het pakken van zijn zonnebril ging de gezagvoerder per abuis op zijn headset zitten, waardoor deze uit elkaar viel. De gezagvoerder had een korte tijd nodig om zijn headset weer in elkaar te zetten waarna hij de power checks uitvoerde en de baan op taxiede voor de start. Kort na het loskomen van de grond, op een hoogte van zo’n 2 meter, bleek de kap niet goed gesloten en ging deze open. De gezagvoerder trachtte vervolgens de kap te sluiten maar maakte tijdens die beweging per abuis een stuurinput naar voren. Daarbij raakte het neuswiel de baan waarop deze afbrak. Het vliegtuig kwam wel weer
los van de grond.

De rapportage treft u aan in de kwartaalrapportage luchtvaart over het tweede kwartaal van 2017.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.