Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Ingeklapt neuswiel, Mooney M20K, N11999, Ameland Airport
De Mooney met het ingeklapte neuswiel.  (Bron: Politie, Team luchtvaarttoezicht)
De Mooney met het ingeklapte neuswiel. (Bron: Politie, Team luchtvaarttoezicht)

Ingeklapt neuswiel, Mooney M20K, N11999, Ameland Airport

Status : Afgerond

Het toestel was vertrokken van Midden Zeeland Airport voor een recreatieve vlucht onder zichtvliegvoorschriften naar Ameland Airport. Aan boord waren de gezagvoerder (de eigenaar van het toestel) en een andere piloot. De gezagvoerder, die het toestel bestuurde, had de andere piloot gevraagd hem te vergezellen als veiligheidspiloot aangezien hijzelf 4,5 maand niet had gevlogen. Op Ameland kwam de wind uit het noorden met een snelheid van 4 knopen. Ameland Airport beschikt over één onverharde baan (gras) in de richting 09-27. De piloot voerde eerst een touch-and-go uit op baan 09, waarbij het neuswiel de grond niet raakte. Nadat de havenmeester had gemeld dat baan 27 ook kon worden gebruikt, voegde de piloot in op een rechterrugwindbeen voor baan 27. Hij selecteerde het landingsgestel naar beneden en controleerde of het groene down-and-locked licht aan stond en of de visuele landingsgestelindicator aangaf dat het landingsgestel was uitgeklapt. Na een probleemloos circuit bevond het toestel zich op het eindnaderingsbeen met een snelheid van 80 knopen. De piloot had de flaps gedeeltelijk uit staan (takeoff stand) en landde het toestel op de hoofdwielen. Voordat het neuswiel enig gewicht droeg, raakte het een aantal hobbels in het gras. De piloot bleef tegenwicht geven op de knuppel, maar vervolgens raakte het neuslandingsgestel de grond en zakte het in, waarna de propeller de grond raakte.

Het waarschuwingssignaal voor het landingsgestel was niet afgegaan. Het toestel gleed op de romp over de middenlijn van de landingsbaan en kwam op de neus tot stilstand. De twee inzittenden raakten niet gewond. De propellerbladen braken af.

De volledige analyse van dit ernstig incident is te vinden in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 2e kwartaal van 2020.