
In heide geland in circuitgebied, Ka 6 CR, PH-327, zweefvliegveld Terlet
De piloot van het eenpersoonszweefvliegtuig steeg op via de lierstartmethode vanaf baan 04C. Het doel was een overlandvlucht te maken. Nadat de piloot de lierkabel had ontkoppeld, vloog hij rechtuit omdat hij daar thermiek verwachtte. Er stond een matige wind vanuit het oosten. De piloot ondervond echter alleen sterk dalen, waarop hij op circa 300 meter hoogte besloot terug te keren naar het beginpunt van het circuit, het zogenaamde aanknopingspunt. Hij ondervond nog steeds veel dalen en kwam op circa 150 meter hoogte aan bij het aanknopingspunt. De piloot verklaarde dat hij het rugwindbeen normaal op minimaal 250 meter hoogte begint. Halverwege het rugwindbeen overwoog hij om op het veld bij de lier te landen, maar toen hij op dat moment stijgen ondervond, dacht hij voldoende hoogte te hebben om alsnog te kunnen landen op baan 04R. Daarop vloog de piloot een standaardcircuit. Bij het indraaien naar het basisbeen realiseerde hij dat de bomenrij haaks op het aanvliegbeen (final) voor het veld wel erg hoog in zijn cockpitkap zichtbaar was. Het zweefvliegtuig vloog inmiddels te laag om nog over de bomenrij op final heen te komen. De piloot besloot daarop te landen in de heide, gelegen onder het basisbeen. Tijdens de landing raakte het toestel daarbij de verhoogde rand van een zandweg en maakte een grondzwaai van circa 100 graden. Het zweefvliegtuig raakte onherstelbaar beschadigd; de piloot bleef ongedeerd.
Een volledige omschrijving van dit ongeval is opgenomen in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 2e kwartaal van 2019.