Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • In boom beland na vermogensverlies, TL Ultralight TL-3000 Sirius, PH-4Q2, vliegveld Hilversum
De TL-3000 Sirius na het ongeval. (Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid)
De TL-3000 Sirius na het ongeval. (Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid)

In boom beland na vermogensverlies, TL Ultralight TL-3000 Sirius, PH-4Q2, vliegveld Hilversum

Status : Afgerond

De TL-3000 Sirius, met aan boord een instructeur en een leerling, voerde een trainingsvlucht uit. Na drie touch-and-go’s op baan 07 van vliegveld Hilversum werd een landing gemaakt met het doel nog een touch-and-go te maken. Het toestel maakte een stuiterlanding waarop de instructeur de besturing overnam en een doorstart maakte. De besturing werd vervolgens weer overgedragen aan de leerling. Op een hoogte van ongeveer 300 voet, toen het toestel zich in het verlengde van de baan bevond en een bocht naar crosswind maakte, begon de motor te haperen. De instructeur nam de besturing wederom over en voerde een storingscontrole uit. Hij bewoog de gashendel enkele malen naar idle en weer naar vol vermogen. De motor bleef echter haperen en leverde onvoldoende vermogen om een verkort circuit te vliegen. De hoogte was zodanig dat geen andere keus overbleef dan een landing in de bomen op een naast het vliegveld gelegen militair terrein. Het toestel kwam tot stilstand in een boomkruin. Beide inzittenden zijn door de brandweer uit hun benarde positie gehaald. Zij bleven ongedeerd; het vliegtuig raakte zwaar beschadigd.

Er is een beperkt technisch onderzoek uitgevoerd aan de motor, waarbij onder meer is gekeken naar de aanwezigheid van brandstof en olie, de bedieningshendels voor de motor, bougies, carburateur, cilinders en kleppen. Het onderzoek heeft geen technische verklaring opgeleverd voor het haperen van de motor.

Dit ongeval staat in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 4e kwartaal van 2019.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.