
Harde landing, Glasflugel Club Libelle, PH-407, Vliegbasis Volkel
De piloot steeg met de PH-407, een eenpersoonszweefvliegtuig, op vanaf grasbaan 24L via de lierstartmethode. Hij had een totale zweefvliegervaring van 819 uur (1565 starts), waarvan 50 uur (31 starts) op het betrokken type. De piloot voegde enige tijd later in het linkerhandcircuit in om te gaan landen. Op het rugwindbeen maakte hij een downwind oproep en zag dat beide landingsplaatsen bezet waren. De piloot verlengde het rugwindbeen om zo het moment van de landing uit te stellen tot een landingsplaats vrij zou zijn. Nadat hij naar het basisbeen was gedraaid, zag hij dat het doellandingsveld inmiddels vrij was gekomen. Het uitwijklandingsveld was nog steeds bezet. De piloot draaide vervolgens naar final en opende op circa 80 meter hoogte de kantelremkleppen.
Net voor de landing, tijdens het afronden, zag de piloot aan zijn linkerkant een klein voertuig achter de startwagen vandaan komen, dat van links naar rechts bewoog en snel dichterbij kwam. Het leek erop dat het voertuig de linkervleugeltip van de PH-407 zou gaan raken. In een reflex sloot de piloot de remkleppen gedeeltelijk en trok de neus van het zweefvliegtuig iets omhoog, zodat hij het voertuig zou ontwijken. Tegelijkertijd maakte de chauffeur een uitwijkmanoeuvre naar rechts om de PH-407 te vermijden. Een botsing werd vermeden. Dit type zweefvliegtuig heeft de eigenschap dat bij het intrekken van de remkleppen het toestel vrijwel direct doorzakt; dat gebeurde nu ook. De PH-407 raakte overtrokken en kwam zonder uitrollen hard tegen de grond tot stilstand. De piloot liep bij dit voorval licht lichamelijk letsel op. De PH-407 liep schade op aan onder meer de cockpitkap en het landingsgestel.
Dit ongeval wordt uitgebreid beschreven in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 4e kwartaal van 2020.