Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Harde landing gevolgd door grondzwaai, Schempp-Hirth Discus bT, PH-1612, vliegveld Midden Zeeland
De beschadigde cockpitkap van de Discus bT.  (Bron: Piloot)
De beschadigde cockpitkap van de Discus bT. (Bron: Piloot)

Harde landing gevolgd door grondzwaai, Schempp-Hirth Discus bT, PH-1612, vliegveld Midden Zeeland

Status : Afgerond

De piloot steeg op van startbaan 27 met behulp van een sleepstart. De wind kwam uit het westen met een snelheid van 30 km/uur. De piloot wilde met deze vlucht ervaring opdoen met de nieuwe startprocedure voor de turbohulpmotor van het zweefvliegtuig. Tijdens de winterstop was de PH-1612 voorzien van een nieuwe boordcomputer in het instrumentenpaneel en was de brandstoftank voor de turbomotor op een andere positie in de romp geplaatst. Vanwege de aangepaste plaatsing van de brandstoftank was de startprocedure voor de motor veranderd.

Na de winterstop, een week eerder, had de piloot twee checkvluchten uitgevoerd met een instructeur. Op dezelfde dag had hij ook zijn eerste vlucht gemaakt met de PH-1612 in de nieuwe configuratie. 

Na het opstijgen ontkoppelde de piloot de kabel op een hoogte van 500 meter en zocht hij thermiek om te kunnen stijgen. Het lukte hem echter niet te stijgen en daarom besloot hij de motor te starten, waarvoor hij de checklist gebruikte. Zijn hoogte was ongeveer 350 meter. De piloot slaagde er niet in de motor te starten. Een tweede poging mislukte eveneens. Daarna probeerde hij, zonder gebruik te maken van de checklist, de motor in te klappen om de weerstand te verminderen, maar dat lukte ook niet. Het zweefvliegtuig vloog inmiddels op een hoogte van ongeveer 150 meter en bevond zich op 3,5 km van het vliegveld. Nadat de piloot zich had georiënteerd, voerde hij de downwind checks uit en vloog hij in een rechte lijn terug naar het vliegveld met de bedoeling te landen op landingsbaan 09. Dat zou de minste hoogte en tijd kosten. Toen hij het vliegveld naderde, zag de piloot dat er een sleepstart plaatsvond vanaf baan 27. Daarom besloot hij op baan 27 te landen in plaats van op baan 09. Op een hoogte van ongeveer 10 meter maakte hij een bocht naar links voor een geïmproviseerd kort eindnaderingsbeen voor baan 27. Tijdens deze bocht raakte het linkervleugeluiteinde de grond, waardoor het zweefvliegtuig een zijwaartse landing en een grondzwaai maakte. De piloot bleef ongedeerd. Het zweefvliegtuig raakte beschadigd aan onder meer de cockpitkap en het wiel aan het linkervleugeluiteinde.

Dit ongeval wordt uitgebreid beschreven in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 4e kwartaal van 2020.