
Grondzwaai tijdens lierstart, Schempp- Hirth Ventus 2cxT, D-KLXH, Twente Airport
De piloot van de Ventus 2cxT maakte het zweefvliegtuig, met gedeeltelijk gevulde watertanks in de vleugels, gereed voor een overlandvlucht. Voorafgaand aan de vlucht heeft de piloot een clublid gevraagd om een vleugeltip vast te houden tijdens de lierstart. Vervolgens briefde hij het clublid over de noodzaak het toestel enige tijd horizontaal te houden, zodat het water in de vleugels zich kan verdelen en het zweefvliegtuig in balans is. Op het moment van de start heeft echter een andere persoon de rol van tiploper uitgevoerd. De piloot heeft deze persoon niet gebriefd. Nadat de tiploper de lierkabel had aangehaakt, bracht hij de vleugels in de horizontale stand. Nadat de piloot had aangegeven dat hij gereed was voor de start stak de tiploper zijn hand omhoog, ten teken dat de kabel kon worden strak getrokken. Vervolgens deed hij zijn arm omlaag, waarop het toestel werd opgelierd.
Vrij snel nadat de tiploper de tip had losgelaten, bewoog de linkervleugeltip naar beneden en raakte de grond. Stuurcorrecties door de piloot om de tip weer op te tillen hadden geen resultaat. Op het moment dat de piloot besloot de start af te breken en daartoe de kabel ontkoppelde, draaide het zweefvliegtuig 90 graden naar links en bewoog het schuivend in de startrichting, en kwam achterwaarts rollend tot stilstand. De piloot bleef ongedeerd. Het toestel raakte zwaar beschadigd aan onder meer de romp.
Dit ongeval wordt nader beschreven in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 3e kwartaal van 2020.