Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Gestart vanaf onjuiste baan, Reims Aviation S.A. F152, PH-ACH, Breda International Airport
Baanrichting 06. (Bron: Breda International Airport)
Baanrichting 06. (Bron: Breda International Airport)

Gestart vanaf onjuiste baan, Reims Aviation S.A. F152, PH-ACH, Breda International Airport

Status : Afgerond

Een leerling vloog solo circuits in een Aquila AT01-100 met registratie PH-BAG. Baan 24 was in gebruik. Nadat de solo-leerling tweemaal een doorstart maakte in verband met de wind die zodanig was gedraaid dat met rugwind werd geland, besloot de havenmeester de baanrichting te wijzigen van 24 naar 06. Op dat moment was de Reims F152 met registratie PH-ACH, tevens een lesvlucht, aan het taxiën en op weg naar het begin van baan 24. Aan boord bevonden zich een instructeur en leerling. Nadat de havenmeester de baanwijziging naar baan 06 via de radio had gecommuniceerd, verliet hij het gebouw om het seinenvierkant te wijzigen. De verantwoordelijke instructeur van de solo-leerling stond in het gebouw van de havendienst, zodat hij via de radio met zijn leerling kon blijven communiceren. De instructeur meldde via de radio nogmaals aan de PH-ACH dat de baanrichting gedraaid was. De PH-ACH gaf vervolgens aan dat hij richting baan 24 taxiede voor vertrek vanaf deze baan. Ondertussen had de solo-leerling (PH-BAG) het circuit verlaten om opnieuw

in te voegen in het circuit voor baan 06. De PH-ACH gaf geen gehoor aan het verzoek van de instructeur vanuit het havendienstgebouw om te wachten voor line-up en vertrok na een korte communicatie over de radio vanaf baan 24. De instructeur gaf zijn solo-leerling vervolgens de instructie om naar links te draaien en het rugwindbeen te verlengen om zodoende een mogelijk conflict met de PH-ACH te voorkomen. Na de start week ook de PH-ACH uit naar links, om vervolgens met een bocht het circuit aan de noordzijde te verlaten. De PH-BAG landde zonder problemen op baan 06. Beide toestellen hadden elkaar voortdurend in zicht en er is geen direct gevaar geweest voor een botsing.

De volledige analyse van dit incident is te vinden in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 4e kwartaal van 2021.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.