
Fly-away na verlies van controle, DJI Matrice 210 V2, PH-6RJ, Amsterdam
Kort na het opstijgen reageerde de UAS (unmanned aircraft system) niet meer op instructies, met een fly-away als gevolg. Het toestel raakte een boom en werd ernstig beschadigd. Op dat moment verscheen het bericht "ESC error" op het scherm van de afstandsbediening. De operator probeerde tevergeefs om de propellers stil te zetten. Uit een van de motoren van de UAS kwamen rookpluimen. De operator schakelde de UAS vervolgens uit en verwijderde de batterijen om verdere schade of brand te voorkomen.
Na het opstijgen begon de door het magnetisch kompas bepaalde gierhoek af te wijken van de gierhoek die door de IMU werd aangeduid. Aangezien de UAS in P-modus opereerde, werd het toestel hierdoor onbestuurbaar en dit leidde uiteindelijk tot het neerstorten
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft de fabrikant van de UAS gevraagd om de vluchtgegevens te analyseren. Volgens de fabrikant waren de afwijkende gierhoeken van het kompas en de IMU waarschijnlijk het gevolg van elektromagnetische interferentie (EMI), veroorzaakt door het staal van de brug en de hoogspanningsleidingen in de buurt. Concluderend stelt de Onderzoeksraad dat de UAS hoogstwaarschijnlijk hinder ondervond van elektromagnetische interferentie, wat tot gevolg had dat de UAS op drift sloeg.
Kijk voor meer informatie in de kwartaalrapportage luchtvaart Q3 2023.