Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Flaphendel onbedoeld losgelaten, Schempp-Hirth Nimbus-3T, D-KJUN, zweefvliegveld Terlet,

Flaphendel onbedoeld losgelaten, Schempp-Hirth Nimbus-3T, D-KJUN, zweefvliegveld Terlet,

Status : Afgerond

Ruim voordat het zweefvliegtuig het aanknopingspunt van het circuit naderde, zette de piloot de flaps in positie +2. Eenmaal op het eindnaderingsbeen, zette hij de flaps wederom in de landings­stand en opende de remkleppen. Enkele seconden later, op lage hoogte, bewoog de hendel voor de bediening van de flaps onbedoeld uit de landingsstand naar de -1-borgstand, waardoor de flaps in een negatieve stand kwamen te staan. Vervolgens verloor het zweefvliegtuig snel hoogte. De remkleppen bleven open, omdat de piloot niet zowel de hendel voor de flaps als de hendel voor de remkleppen tege­lijkertijd kon bedienen (beide hendels bevinden zich aan de linkerkant in de cockpit) en er was geen tijd meer om de rem­kleppen te sluiten. Het zweefvliegtuig belandde in de bomen en raakte zwaar beschadigd. De piloot bleef ongedeerd.

Het zweefvliegtuig had een geldig Airworthiness Review Certificate (ARC). De technische richtlijn Gen-2 uit 2011, die was uitgebracht door de fabrikant van het zweefvliegtuig, was noch opge­nomen in het overzicht van luchtwaardigheidsrichtlijnen en technische richtlijnen van het zweefvliegtuig, noch in het onderhoudsprogramma. De technische richtlijn was ook niet opgenomen in de jaarlijkse ARC-inspecties van het zweef­vliegtuig. Hierdoor kon slijtage in de pal op de flaphendel ongemerkt doorgaan en ontstond uiteindelijk een inkeping in de pal, met als gevolg dat de pal loskwam van de borgplaat. Daarna kwam ook de flaphendel los. Dit zorgde ervoor dat de flaps uit de landingsstand in een negatieve stand kwamen, waardoor het zweefvliegtuig in een kritieke vluchtfase lift verloor.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft dit voorval niet nader onderzocht. Het voorval is beschreven in de Kwartaalrapportage luchtvaart 1e kwartaal 2023.