
Canopy verloren tijdens de vlucht, Sky Arrow 650 TCNS, nabij Goudriaan
Het vliegtuig was opgestegen van vliegveld Hilversum om een meetvlucht uit te voeren. In de buurt van Goudriaan zette de piloot een daling in. De piloot opende de canopy niet en deze kwam vanzelf los. Toen bleek dat het vliegtuig nog bestuurbaar was, besloot de piloot terug te keren naar vliegveld Hilversum. Vervolgens merkte de piloot dat er abnormale motorindicaties optraden, waarop hij besloot een noodlanding te maken in een weiland. De piloot liep tijdens het voorval een lichte verwonding aan het gezicht op.
De canopy van dit type vliegtuig scharniert naar de rechterkant open. Het vergrendelingsmechanisme aan de vliegtuigzijde zit aan de linkerkant en bestaat uit twee pen-gat verbindingen. Om de canopy te vergrendelen, worden met één hendel twee pennen door beide gaten geschoven. De Onderzoeksraad stelt vast dat het vergrendelingsmechanisme in orde was en dat de canopy opende omdat deze niet of niet volledig was vergrendeld.